Семінар
Мета:звернути увагу батьків на проблему порушення психічного здоров’я дитини активними
методами,залучаючи до обговорення та висловлюючи власну точку
зору.проаналізувати фактори порушення психічної рівноваги,ознайомити з
профілактичними заходами попередження психічних розладів.
Хід роботи:
I.
Актуальність теми
Наразігостропостає проблема
порушенняпсихічногоздоров’ядитини через соціально – економічну та
екологічнуситуацію, щосклалась у країні. Негаразди на роботі,
матеріальнаскрута, емоційненезадоволеннядорослих та інше – все це переноситься
на дітей і порушуєпсихологічнурівновагу.
II.
Розуміння поняття «психічне здоров’я»
Хто може заперечити думку, що майбутнє психічне здоров’я нації залежить від
того, наскільки сьогодні ми зуміємо забезпечити зростаючій особистості такий
важливий для неї психологічний комфорт, створити умови, у яких гарантувалося б
душевне здоров’я, оптимальне фізичне, духовне і соціальне благополуччя. Однак
статистика попереджає:неухильнозбільшуєтьсякількістьнервових, неврівноважених,
гіперактивнихдітей з порушеннямипсихіки. У наш час вартоприділитиособливуувагу
стану психічногоздоров’ядитини та психологічнимчинникамйогопорушення.
Дитина як
найбільшчутливачастинасоціумупіддаєтьсярізноманітнимнегативнимвпливам.
Останніми роками, свідчатьспеціальніекспериментальнідослідження,
найбільшрозповсюдженимиявищами є тривожність і страхи удітейдошкільноговіку .
Проблема
страхів є актуальна як у батьків так і у дітейдошкільноговіку йнині. Страх,
якийвиникає є найнебезпечнішийізусіхемоцій.
Тому
великуувагупроблемі страху приділяється в роботах вітчизнянихпсихологів і
психотерапевтів, яківідзначаютьзростання числа дітей з різноманітними страхами,
підвищеноюзбудливістю і тривожністю. Дитячі страхи в
тійабоіншійміріобумовленівіковимиособливостями і маютьтимчасовий характер.
Однактідитячі страхи, якізберігаютьсятривалий час і важкопереживаютьсядитиною,
говорять про нервовуослабленістьмалюка, неправильнуповедінкубатьків,
конфліктнівідносинивсім’ї і в цілому є ознакоюнеблагополуччя. Більшість причин,
як зазначають психологи, лежать в областісімейнихвідносин, таких як потурання,
непослідовність у вихованні, негативнеабодужевимогливеставлення до дитини, яке
породжує в неїтривогу і потімформуєворожість до світу.
Один з
найбільшцікавих і чудовихперіодів у розвиткудитини – цедошкільнедитинство, коли
фактично складається особистість, самосвідомість і світовідчуттядитини.Тому, важливо
в даномувіціприділятипсихологічномуздоров’юдитининайбільшуувагу.
У
сучасномусуспільстві, де щорокупосилюютьсявимоги до маленькоїособистості, де
відбуваютьсязмінижиттєвих догм, такікороткочасністани, як тривожність,
агресивність, замкнутість, перетворюються на стійкі. Не
кожнадитиназдатнавпоратись з цим, і батьки не усвідомлюючинаслідків такого
впливу не приділяютьувагицьому і цеспричиняєзакріпленнянегативнихстанів,
якісуттєвовпливають на здоров’якожногомалюка.
Вихованняпсихологічнограмотних
та здоровихдітей, яківміютьвивчати самих себе, розвивають свою особистість,піклуються
про своєздоров’я та здоров’яоточуючих людей, слідрозпочинатиякнайшвидше, ще в
перші роки життядитини, коли впливбатьків є найістотнішим.
Традиційнокомпонентиздоров’яподіляютьнатакі:
— психічнездоров’я
—
соціальнездоров’я
—
фізичнездоров’я.
Дитинаможе
бути здоровою тільки за наявностівсіхкомпонентівздоров’я. Досягти ж цьогоможна
шляхом виховання у неївідповідноїкультури — культури здорового способу життя, а
формуванняцієїкультурипочинається з дитинства.
Умовиформуванняудошкільникасвідомогоставлення
до власногоздоров’я:
1.
розвитокемоційноїчутливості.
2.
прояви
позитивнихемоцій (привітності, приязності, щирості, вдячності у взаєминах),
3.
розвитоквисокоїчутливості
(любові, ніжності, співчуття ),щосприяютьформуванню у
дошкільниківоптимістичного, радісногосвітосприйняття, ціннісногоставлення до
себе, свогоздоров’я, до людей, їхньогоздоров’я і життя.
4.
вихованнясвідомогоставлення
до власногоздоров’я, щомаєпоєднуватися з прищепленнямнавичок (догляду за тілом,
самоаналізу, позитивного мислення, проявувисокоїчутливості,
доброзичливихвзаємин) та звичок до відносноустановленихспособівдій з метою
збереженнявласногоздоров’я, йогозміцнення та відновлення.
Отже,
засвоєннядітьминавичок здорового способу життя є своєрідним шляхом до
еталонуздоров’я.
III.
Впливсімейнихвзаємовідносиннапсихічний
стан дитини.
В даний час
дужегостростоїть проблема впливусім’їнапсихічнийрозвитокдитини. Бездоглядність,
девіантнаповедінка, надмірнаагресія, жорстокість, насильство… Цей список
можнапродовжувати до нескінченності. Нарешті, просто замкнутість,
частідепресивністани у дітей, нетовариськість і невпевненість у собі – все це
часто результат порушеннясімейнихвідносин. Дитині, щовідчуваєпостійнийемоційний
дискомфорт і напругу, необхіднадопомога. Якщо ж батьки
відмовляютьсявідспробизмінитиситуацію, не хочутьбачити, що у родиніпроблеми,
ймовірність благополучного результату знижуэться до нуля. Чим раніше батьки
зрозуміють, щовідносинивсім’їскладаються неблагополучно, тимбільшеможливостей
для корекціїцього. Але для цьогопотрібнавжедопомогафахівців, у тому
числіпедагогів та психологів.
Проведення анкетування для
батьків
Анкета «Роль психологічного клімату в родині на
психічне здоров’я дитини»
Шановні батьки!Пропонуємо вам відповісти на запитання .Ваші відповіді дадуть
можливість визначити стан психологічного клімату у ваших родинах та особливості
його пливу на психічний стан ваших дітей.Анкетування з цієї проблеми має
анонімний характер.Прохання відповідати чесно,не замислюючись тривалий час над
запитаннями.
1.Як часто ви граєте,малюєте,займаєтеся разом з
дитиною?
А)щодня
Б)іноді
В)у вихідні
Г)мені ніколи гратися з дитиною.
2.Чи трапляються в вашій родині великі сварки в
присутності дитини?
А)часто
Б)іноді
В)ні.
3.Чи розподілені у вашій родині обов’язки між усіма її
членами,зокрема дитиною?
А)усе робить мама(тато-один член
сім’ї)
Б)усе роблять дорослі
В)так
4.За допомогою чого ви найчастіше караєте свою дитину?
А)сварю словами
Б)ставлю в куток
В)застосовую фізичне покорання
Г)можу трішки шльопнути
Д)забороняю дитині
гуляти,переглядати телепередачі
Є)караю додатковими фізичними
навантаженням
Ж)варіант батьків
5.Чи пояснюєте ви своїй дитини,за що ви її покарали?
А)не завжди
Б)завжди пояснюю
В)не вважаю,що це необхідно.
V. Рекомендаціїї батькам щодо
створення стану психічного комфорту:
- дитині необхідно давати змогу
відмовлятися від дискомфортної діяльності,уникати практики примусу
- надавати право на вільний
час,що можна витрачати на власний розсуд
-забезпечувати спокій
вдома,відмовлятися від криків,різких жестів , авторитарних дій,принизливих
висловлювань
-відмовитися від надмірної опіки
-стимулювати бажання самостійно
проявляти творчість, ініціативу
-навчіться розпитувати, слухати і
чути дитину
-у напружених ситуаціях
використовувати вправи для саморегуляції та відновлення душевної рівноваги.
VI. Вправи для саморегуляції дорослих
1. Звукова вимова
ІНСТРУКЦІЯ-Промовте на видиху спочатку
тихо,а потім голосніше звук «а-а-а», а тепер звук «о-о-о» і звук «і-і-і».
2. Дихальна вправа
ІНСТРУКЦІЯ- Покладіть одну руку на
живіт.Глибоку вдихніть через ніс,затримайте трішки дихання та вдихніть через
рот.За допомогою руки стежте за тим,щоб у диханні брав участь ваш
живіт.Поступово намагайтеся видих робити
тривалішим за часом ,ніж вдих.
3. Вправа з чергуванням напруженя і розслаблення
ІНСТРУКЦІЯ-Уявіть,що в обох руках тримаєте
по лимону.Спробуйте видавити з них сік – сильно стисніть кулаки (вдих,5-10с.),а
потім розслаблення (видих).
Отже,шановні батьки,пам’ятайте ,щопід
впливом досвіду спілкування з дорослими у дошкільника не лише формуються
критерії оцінки себе і інших, але і зароджується дуже важлива здатність –
співчувати іншим людям, переживати чужий жаль і радощі як власні. У спілкуванні з дорослими і
одноліткамивінвпершеусвідомлює,щопотрібновраховувати не лише свою, але і чужу
точку зору. Саме з налагодженоїсистемивзаєминдитини з дорослим і починаєтьсяорієнтаціядитини
на інших, тимбільшещо вона такожпотребуєвизнанняоточуючих людей .
Комментариев нет:
Отправить комментарий